67) W czasie pozostawania w gardzie i szukania misury, ciało powinno być zgięte, i przechylone w tył, tak by kąt pomiędzy nim a prawym biodrem był ledwie widoczny, zaś między nim a prawym rozwarty, tak by lewy bark leżał w jednej linii z lewą stopą a prawy dzielił przestrzeń gardy równo na pół.
68) W ataku ciało jest wypychane w przód, tak że prawe biodro tworzy kąt rozwarty z ciałem, oś barku leży w tej samej linii co prawa stopa, a prawe biodro i udo są wypchnięte ukośnie w przód, wyciągnięte w takim stopniu by lewy bark dzielił krok pośrodku.
69) I gdy kto uderza, ciało powinno być wypchnięte w przód po prostej, tak by przez różnicę uderzeń, na zewnątrz czy do wewnątrz, pochylając się nieco bardziej w jedną niż w drugą stronę, najmniej odchylało się od linii prostej.
70) Przyczyną, dla której ciało powinno być tak skierowane, i przyczyną pierwszej wagi, jest to że dzięki temu części ciała które mogą zostać zaatakowane są bardziej oddalone i lepiej okryte i lepiej strzeżone i bronione; ponieważ im bardziej oddalonym jest cel, tym trudniej w niego uderzyć; przez co uderzenia będą dłuższe, szybsze i bardziej żywe, gdyż z im większej odległości rozpoczynają się ataki, tym są bezpieczniejsze i lepsze.
71) Dodatkowo oprócz zginania ciała i jego formy którą przyjmuje podczas ustawiania się w gardzie, przy szukaniu misury i w czasie ataku, ważne jest by równocześnie zwracać uwagę na kąt pod jakim jest skierowane (profil) gdyż zmniejsza on jego szerokość tak jak ugięcie zmniejsza i przeciwdziała jego wysokości.
72) Kąt ciała powinien być taki, żeby nie więcej było widocznym niż środek piersi, nie tylko w czasie ustawiania się w gardzie i przy szukaniu misury, ale również w czasie ataku, gdyż im mniej piersi jest widoczne, tym bardziej każdy przemieszcza się i uderza w linii prostej, zaś im więcej jest odkryte, tym więcej z misura i tempo jest stracone.
73) Ci którzy lubią gardy i przeciwgardy i odbijanie tu, tam, ponad i pod, zwody i kontr- zwody, kroki ukośne, uniki nóg i skrzyżowania, ustawiają i przemieszczają ciało na wiele różnych sposobów których omówienie, jako wykonywanych przypadkiem i opartych na podstawach które nie są rozumne i prawdziwe, pozostawimy ich twórcom.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz